Hvilke KPI er viktige for småbedrifter å spore?‎

Først av alt, hva er en KPI?‎

‎KPI-er, er viktige nøkkel- eller ytelsesindikatorer.  KPI står for key performance indicator, og defineres som et kvantifiserbart mål på ytelse over tid for et spesifikt mål. KPI-er gir mål for organisasjoner å strekke seg etter, de gir milepæler for å måle fremgang og innsikt som hjelper folk på tvers av organisasjonen til å ta bedre beslutninger. Altså, KPI’er er målbare verdier som illustrerer bedriftens ytelse eller effektivitet. Disse er det avgjørende å holde oversikt over for å forstå hvor virksomheten din trenger forbedring.er.

‎Ulike virksomheter vil ha forskjellige KPI-er. KPI’ene du ønsker å spore, avhenger av forretningstype, bransje, forretningsstadium og dine egne spesifikke forretningsmål. ‎

‎Hvordan måler man en KPI?‎

‎Først må du definere forretningsmålene dine. Hva er viktig for bedriften din? Kundetilfredshet og kundelojalitet? Ansattes produktivitet? Lagerverdi vs. omsetning? Det er viktig å velge riktige KPI’er basert på forretningsmålene dine.‎

‎For eksempel, hvis du driver en veldig smal nisjebutikk, er det sannsynligvis ikke verdt tiden din å spore walk-ins eller fottrafikken, da du allerede vet at kundebasen din er ganske liten. I stedet bør du fokusere på konverteringsfrekvenser eller kundepleie og lojalitetsfokus for å sikre at behovene til de få kundene blir oppfylt. ‎

‎Vanligvis vil en god KPI følge SMART-kriteriene – spesifikke, målbare, akseptable, relevante og tidsbundne. ‎

‎Så hvilke KPI-er skal bedriften din spore?‎

‎Her er noen av de grunnleggende KPI-ene som alle butikkeiere bør spore for å holde seg oppdatert på effektiviteten og sikre at virksomheten din vokser. ‎

‎Netto fortjeneste‎

‎Nettoresultatet ditt er fortjenesten din etter å ha trukket fra utgiftene dine. Dette vil vise deg hvor lønnsom virksomheten din er.‎

‎Dette er en viktig nøkkelindikator, da den viser om du faktisk tjener penger på virksomheten din. Bare fordi du genererer salg, betyr ikke det at du handler for å tjene penger. Så beregn lønnsomheten din ved å legge sammen de totale inntektene dine og trekke fra alle utgiftene dine – ansattes lønn, leie, administrative kostnader, etc. ‎

‎Alle inntekter – alle utgifter‎

‎Salg per kvadratmeter‎

‎Hvis du har en fysisk butikk, er denne viktig. Denne målingen måler salget ditt per kvadratmeter av butikklokalet ditt, noe som indikerer hvor effektivt du bruker butikklokalet ditt og hvor produktiv butikken din er. ‎

‎Bruk denne formelen for å finne den:‎

‎Nettosalg/salgsområde

‎Salg per ansatt‎

‎Finn ut hvor produktive dine ansatte er ved å måle salget. For å gjøre dette, del nettosalget ditt med antall ansatte for å se i gjennomsnitt hvor mye dine ansatte tjener for virksomheten.‎

‎Nettosalg/antall ansatte‎

‎Hvis du vil se mer spesifikt hvordan de ansatte har det, kan du bruke Oliver POS-ansattrapporter‎ og salgsmål for å se hvilke ansatte som oppfyller målene. ‎

‎Gjennomsnittlig transaksjonsverdi‎

‎Denne målingen vil informere deg om hvor mye kundene dine bruker per transaksjon. Hvis transaksjonsverdien er lav, kan det være lurt å vurdere å legge mer innsats i å øve opp personalet rundt rutiner for mersalg / oppsalg for å øke verdien av transaksjonene dine.‎

‎Total omsetning/antall transaksjoner‎

‎Vekst år for år‎

‎Denne målingen forteller deg ganske enkelt om bedriften din vokser eller ikke. Selv om nettoresultatet ditt kan fortelle deg om du har tjent penger, vil du også sørge for at virksomheten din fortsetter å forbedre seg. ‎

‎(omsetning i gjeldende periode – foregående periodeinntekt)/foregående periodeinntekter x 100‎

‎Bruttomarginavkastning på investeringen (GMROI)‎

‎Denne beregningen forteller deg hvor mye fortjenesten din var basert på midlene som ble brukt på lager. Så for beløpet som ble brukt på varelageret, hvor mye gjorde du tilbake? Følg denne formelen for å finne det ut:‎

‎Bruttofortjeneste/gjennomsnittslager‎

‎Krymping‎

‎Krymping refererer til manglende beholdning. Dette skyldes ofte administrative feil, leverandørsvindel eller tyveri. Finn krympingen ved å følge denne formelen:‎

‎Avsluttet lagerverdi – fysisk opptelt lagerverdi‎

‎Oppbevaringsgrad av fysiske kunder‎

‎Å holde oversikt over hvor mange kunder som kommer tilbake til butikken din er avgjørende for veksten din. Når kunder stadig kommer tilbake til butikken din, er det et tegn på at du gjør noe riktig, enten det er kundeservice eller produktytelse. ‎

‎Slik finner du kundebevaring:‎

‎((kunder ved slutten av perioden) – (nye kunder ervervet i løpet av perioden)/(kunder ved periodestart))x100‎

‎Vil du lære mer om å få kundene dine til å komme tilbake? ‎‎Les bloggen vår‎‎. ‎

‎Konverteringsfrekvenser‎

‎Konverteringsfrekvensen refererer til antall besøkende som faktisk blir betalende kunder. En lav konverteringsfrekvens kan indikere at noe går galt. Hvis kundene dine er interessert nok til å besøke butikken din, men ikke kjøper noe, kan det være et tegn på at du mangler kundeservice eller lager. Du bør også følge ‎‎med på konkurransen‎‎ for å se taktikken de bruker. ‎

‎Slik beregner du konverteringsfrekvensen:‎

‎Antall salg /totalt antall besøkende‎

‎Omsetning til lager‎

‎Denne målingen vil fortelle deg hvor raskt varelageret ditt beveger seg. Hvis lageromsetningshastigheten din er lav, betyr dette at du ikke selger nok, eller at du bestiller for mye – og du kan bli sittende fast med død lager. På samme måte, hvis lageromsetningen er ekstremt høy, kan det bety at du må bestille mer lager slik at kundene dine ikke går glipp av favorittproduktene sine.‎

‎Solgte varers kost/gjennomsnittlig lager‎