Optimaliser utsjekksiden i nettbutikken din og øk omsetningen.

Det skjer MYE på kasse-siden i webshopen din!

Kunder beregner frakt, bruker kuponger, foretar kjøp samt starter et forhold til din bedrift. Dette gir deg samtidig en utmerket mulighet til å øke omsetningen ved å tilby kundene ytterligere produkter eller tjenester de trenger.

En god handel dreier seg om mer enn å bare generere inntekter (selv om det definitivt er en fordel!). Det handler om å gjøre kundene dine i stand til å kjøpe dine produkter eller tjenester raskt og enkelt uansett hvor de befinner seg, samt du skal sikre grunnlaget for en god og langsiktig kunderelasjon.

La oss ta en titt på noen måter du kan optimalisere kassen din for en bedre kundeopplevelse og økt inntekt:

1. Reduser frustrasjon og friksjon i kassa


69% av alle handlekurver i nettbutikker blir forlatt uten at kjøpet gjennomføres. Det finnes mange grunner til at folk forlater handlekurvene sine:

  • de velger å spare pengene til et senere tidspunkt
  • de blir overrasket over høye fraktkostnader
  • de gjør sammenligninger uten intensjon om å kjøpe
  • mange forlater grunnet frustrasjon rundt selve betalingsprosessen

Ja, grunnene kan være mange til at kundene forlater webshopen og din jobb som butikkeier er å minimere at dette skjer så mye som overhodet mulig.  Snakk gjerne med oss rundt løsninger for å spore «cart abandonment».

Fjern unødvendige skjemafelter

Hvis du ber om for mye informasjon eller trenger detaljer som føles for personlige, vil potensielle kunder forlate butikken din. Dersom du ikke trenger et telefonnummer, fjern det feltet. Dersom du ikke selger til bedrifter, ikke spør om et firmanavn. Jo færre felt det er, jo raskere og enklere er det å gjennomføre et kjøp.

Rediger utsjekkingsfelter i WooCommerce-dashbordet ditt (Denne artikkelen antar at du benytter WooCommerce, dersom du ikke gjør det men ønsker å bytte løsning er det bare å ta kontakt med oss så hjelper vi deg i gang):   Det er flere måter å fjerne eller tilpasse utsjekkingsfelt på, hvorav noen krever utviklingserfaring. Vi liker utvidelsen Checkout Field Editor – bruk den til å fjerne, redigere og omorganisere felt med noen få klikk, ingen kode nødvendig.

Bytt til en én-sides kasseløsning

I følge en studie fra Baymard Institute, forlater 21 % av kundene handlekurven på grunn av en lang eller komplisert kjøpsprosess. En én-sides utsjekk bekjemper dette ved å la kunder legge til produkter i handlekurvene og betale på samme side.

Dette fremskynder betalingsprosessen, det hindrer kundene i å lure på hvor lang tid prosessen vil ta, og reduserer avbrudd i utsjekk sammenlignet med butikker som har en kjøpsprosess over mange sider. Til syvende og sist betyr dette for deg flere fullførte salg og fornøyde kjøpere.

Kjør betalingsprosessen på eget nettsted

Det er mange faktorer å vurdere når du skal velge hvilke betalingsmetoder du vil tilby kundene dine.  Velg en betalingsleverandør som som lar deg akseptere bankkort direkte på nettstedet ditt i stedet for å sende kunder til en tredjeparts betalings-plattform. Hvorfor? Når du sender potensielle kunder vekk fra nettstedet for å betale, er det mer sannsynlig at de blir distrahert og forlater… eller enda verre:  de tviler på profesjonaliteten eller sikkerheten til virksomheten din.

Tillat kjøp som gjest

Hvis noen bare vil foreta et raskt kjøp, er det tidkrevende og avskrekkende å opprette en ny konto:  masse skjemafelt å fylle ut, et nytt passord å huske, mer personlig informasjon å gi bort.  Om mulig, la potensielle kjøpere velge mellom å opprette en konto eller gjennomføre kjøpet som en gjest (som gjest legger kunden kun igjen epostadresse og leveringsadresse)

Tillat pålogging via sosiale medier

I situasjoner der det kreves kontoer, som for eksempel å opprett et abonnement, gjør prosessen med å opprette en konto så enkel som overhodet mulig.

Med innlogging via sosiale medier kan kjøpere opprette en konto lynraskt ved å tilknytte en konto de allerede har hos Facebook, Twitter, Google, Vipps eller andre plattformer. Dette forenkler og fremskynder betalingsprosessen og er med på å forbedre din konverteringsrate.

2. Tilby kjøpstillegg


Ha i bakhodet at betalingssiden er et av de siste kontaktpunktene du har med kunden før kjøpet fullføres, så dette er et flott sted å vise frem andre ekstravarer eller tilleggstjenester.  Du kan benytte ulike utvidelser for å tilby gratis eller betalte varer og tjenester som kundene kan legge i handlekurven før de betaler:

  • Hvis du driver en kaffebar eller utested, ta imot tips.
  • Dersom du drifter en ideell organisasjon, la kundene legge til en donasjon til kjøpet.
  • Hvis du selger gaveartikler, tilby gratis eller betalt innpakning.
  • Dersom du selger håndlagde produkter, la kundene tilpasse varen de ønsker.
  • Hvis din bedrift selger elektronikk eller varer av høy verdi, tilby forsikringer.
  • Om du selger fysiske produkter, tilbu til et hastetillegg for hurtig ekspedisjon
  • Tilby alternativer for gaveinnpakning og tips

Det finnes utallige muligheter for å legge til alternativer på betalingssiden din som øker den totale ordreverdien, samtidig som kundene dine opplever dette som ekstra nyttig.

3. Vis mersalg og kryss-salg


Mersalg er å tilby samme type produkt til en økt pris. Her er varen eller tjenesten som vises vanligvis mer robust, større eller mer funksjonsrik en varen kunden har lagt til i handlekurven – f.eks. en bilderamme av høyere kvalitet eller større størrelse. Et kryss-salg er en produktanbefaling som utfyller et eksisterende produkt kunden kjøper – lisser til et par tennissko eller matchende putevar for et sett med laken. Begge disse er gode måter å øke den gjennomsnittlige ordrestørrelsen på.

Du kan også utvide butikken til å vise produktanbefalinger fra andre kunder som har kjøpt hos deg.  Og du kan legge til mersalg og kryss-salg moduler direkte på betalingssiden din basert på intelligente algoritmer eller regler.  Anbefal nylig viste produkter, populære produkter eller salgsprodukter.  Eventuelt kan butikken vise frem produktforslag basert på hva kunden allerede har i handlekurven.  Snakk med oss om du lurer på noe rundt dette, så hjelper vi deg å få dette på plass i din butikk.

4. Tilby flere betalingsmåter


Globalt sett er de foretrukne betalingsmetodene for kjøp på internett rangert slik:

e-lommebøker / wallets (36%)
Kredittkort (23%)
Debetkort (12%)
I Norge er det nødvendigvis ikke rangert helt likt, men dersom du tilbyr kun én av disse betalingsmåtene, oppfyller du muligens ikke alle dine besøkendes behov – og du går kanskje glipp av potensielle salg.
Bortsett fra tradisjonelle kreditt- og debetkortbetalinger, finnes det flere andre betalingsalternativer du kan tilby:
  • Kjøp nå, betal senere: La kundene betale for bestillingen sin over tid, slik at de kan motta varene sine med èn gang uten bekymring.
  • Tredjeparter som Amazon Pay og PayPal: La kjøpere sjekke ut ved å bruke eksisterende, pålitelige kontoer i stedet for å måtte søke etter kredittkortet deres.
  • Vipps: brukes snart av tre fjerdedeler av landet og gjør det superenkelt å godkjenne kjøpet via mobilen.  Utenfor Norge støtter vi Swish og MobilePay
  • Faktura: noen aktører som f.eks Bambora, tilbyr din kunde å kjøpe på 30-dagers faktura mot ett lite gebyr
  • Mobile lommebøker som Apple Pay eller Google Wallet: Gjør det enklere for kjøpere å kjøpe mens de er på farten med mobilbetalinger med ett trykk.
  • Kryptovaluta: ønsker du å ta i mot betaling med kryptovaluta? OliverSuite kan bistå deg!

Ta deg tid til å bli kjent med kundene dine og lære hvilke verktøy de allerede bruker for den mest vellykkede betalingsopplevelsen.  La oss hjelpe deg med å sette opp en spørreundersøkelse i kassen din slik at du kan ta en beslutning tuftet på dine kunders egne ønsker.

OliverSuite samarbeider med flere aktører som NETS og Worldline (tidl. Bambora) samt andre betalingsaggregatorer, ta kontakt med oss så setter vi opp de metodene du måtte ønske.

5. Kundeklubb – Poeng og belønninger


Du har sannsynligvis registrert deg i en rekke kundeklubber eller lojalitetsprogrammer, og tjener poeng med hvert kjøp fra din favorittkafé, restaurant eller butikk som du kan løse inn mot rabatter eller gratisprodukter. Disse systemene er en utrolig effektiv måte å oppmuntre til både større og gjentatte kjøp:
Hvis en kunde bestemmer seg for å kjøpe en vare, enten fra din butikk eller din konkurrents butikk, og de vet at de er halvveis til å tjene en gratis vare fra deg… hvilken butikk skal de velge?  Din butikk selvfølgelig, fordi de ønsker å bygge på poengene de allerede har samlet.
Dette er også en fin måte å øke den totale ordreverdien på. Hvis du viser kundene hvor mange poeng de kan tjene på kjøpet i kassen, vil de bli motivert til å fullføre bestillingen slik at de kan samle disse poengene. Hvis de vet at de er i nærheten av å tjene en belønning, kan de til og med legge til en ekstra vare i handlekurven bare for å tjene flere poeng.
Varsling om poeng og belønninger:  Du kan også lage et system der du belønner kundene dine for ulike handlinger – når de foretar et kjøp, når de registrerer seg for nyhetsbrev eller å motta tilbud, dersom de skriver en anmeldelse, osv.  Du vil oppdage at du får en mer lojal og fornøyd kundebase samt en høyere konverteringsfrekvens.  La oss i OliverSuite hjelpe deg med dette!

6. Bygg tillit


Dersom de besøkende ikke helt stoler på nettstedet ditt, hvorfor skulle de da dele personlig informasjon eller være sikker på at bestillingen blir levert skikkelig? Betalingssiden er din siste mulighet til å formidle at din bedrift er pålitelig og at du vil levere på alt de forventer. Her er bare noen få måter å gjøre det på:
  • Vis frem attester. Legg til attester eller anmeldelser fra fornøyde kunder som et sosialt bevis til potensielle kjøpere på at virksomheten din holder det den lover.
  • Vis frem sertifiseringer og medlemskap. Har du oppnådd priser eller fullført sertifiseringer? Er du medlem av en pålitelig organisasjon som validerer ferdighetene dine? Synligjør dem på betalingssiden din for å vise at du vet hva du holder på med.
  • Gjør returretningslinjer og kontaktinformasjon synlig. Å dele denne informasjonen foran og i sentrum viser pålitelighet og ærlighet samt gjør det enkelt for dine kunder å finne informasjonen de leter etter.
  • Legg til en live chat-funksjon. Dersom en kjøper har spørsmål, kan de ta kontakt med et medlem av teamet ditt i stedet for å forlate betalingssiden og vente dager på svar.
Gjør alt du kan for å vise at du vil beskytte kundeinformasjonen samt levere høykvalitets-produkter og tjenester raskt og sikkert.
Når du forenkler betalingsprosessen og fokuserer på å møte kundenes behov, vil du øke konverteringsfrekvensen og deres lojalitet.  Fornøyde kunder fører til mer salg – mer salg fører til mer omsetning.  Ta kontakt med oss i dag, så hjelper OliverSuite deg med å øke din omsetning på nettet.
Denne artikkelen er sakset fra WooCommerce sin blogg og hovedinnholdet er originalt skrevet av Kathryn Marr.  Den er oversatt til norsk, utvidet og tilpasset av Karl O. Steen.